Vsak novejši in tudi starejši avto je sestavljen iz tisoče različnih delov. Te morajo med seboj brezhibno delovati, da lahko naš jekleni konjiček brezhibno drvi po cesti. Nobene potrebe ni, da bi morali poznati delovanje vseh mehaničnih in drugih naprav v avtu. Je pa dobro, če poznamo ključne lastnosti največjih mehanskih komponent, ki se pogosto okvarijo ali potrebujejo vzdrževanje. Seveda se ni mogoče izogniti nakupu novih komponent v trgovini z avtodeli, zato je priporočljivo, če se vsaj okvirno zavedamo pomena različnih delov v našem avta.
Hladilni sistem motorja
Moderni avtomobili imajo zelo napreden hladilni sistem. Potrebujejo ga za odvajanje toplote od motorja, ki je posledica delovanja tehnologije z notranjim izgorevanjem. Sam hladilni sistem ni posamezni avto del, saj ga sestavlja veliko število različnih komponent. Ni potrebe, da smo seznanjeni z vsemi, ampak dobro je, če poznamo najbolj ključne, kot so ekspanzijska posoda, avto termostat ter hladilnik motorja. Tako bomo lažje prepoznali težave, če se te pojavijo in se tudi bolj podrobno zavedali potrebe po primernem vzdrževanju našega vozila.
Ekspanzijska posoda je ključni del hladilnega sistema
Vsak motor z notranjim izgorevanjem potrebuje način za odvajanje toplote. Za to skrbi hladilni sistem, ki se razprostira okoli in skozi motor avta. Napaja ga hladilna tekočina, ki je odporna na zmrzovanje in ima zelo visoko vrelišče. Med delovanjem motorja se hladilna tekočina močno segreje, kar poveča njen volumen. Zato potrebuje namensko mesto, kamor se lahko steka in ohladi. To pa nudi ekspanzijska posoda. Ko se tekočina ohladi, steče nazaj v hladilnik motorja in ponovi cikel ogrevanja oziroma odvzema odvečne toplote iz motorja.
Hladilnik motorja za avto
Starejše in novejši avti imajo vgrajen hladilnik motorja pred samim avto motorjem. To pa zato, ker tako lažje zajemajo sveži zrak, ki ohladi segreto tekočino znotraj hladilnika. Vsaka bolj založena trgovina z avtodeli ponuja različne hladilnike za motor od številnih proizvajalcev. Načeloma omenjenega avto dela ni potrebno menjati, saj ima zelo dolgo življenjsko dobo. Zelo pomembno je, da v hladilnik nikoli ne točimo navadne vode, ampak primerno hladilno tekočino, ki je namenjena za uporabo v hladilnem sistemu našega motornega vozila.
Pri hlajenju motorja igra zelo pomembno vlogo termostat za avto. Ta skrbi, da motor doseže delovno temperaturo na najbolj optimalen način. Med tem časom zadržuje hladilno tekočino na mestu. Ko motor doseže delovno temperaturo, avto termostat požene hladilno tekočino po sistemu, kar zagotavlja najbolj optimalno delovanje motorja.
Avto sklopka prenaša moč iz motorja na menjalnik
Eden izmed najbolj obremenjenih mehaničnih delov vsakega avta z ročnim menjalnikom je sklopka. Njena naloga je, da skrbi za prenos moči iz motorja na menjalnik. Menjalnik pa to moč usmeri na pogonska kolesa. Če pravilno uporabljamo avto sklopko, lahko brez težav zdrži tudi do 200 ali celo tristo tisoč kilometrov. V realnosti pa je povprečna prevožena razdalja z eno sklopko največ 150 tisoč kilometrov. Seveda je zelo pomembno tudi, kako kakovostna sklopka je, naš način vožnje ter tovor, ki ga prevažamo.
Vsaka moderna trgovina z avtodeli nam poda možnost nakupa poprodajnih sklopk za naš avto. To pa je tudi zelo zahteven avto del za zamenjati, saj je potrebno odklopiti menjalnik od motorja. Slabo sklopko je najpogosteje mogoče prepoznati po previsokih obratih motorja med vožnjo avta, saj ne premore več tako dobro prenašati moči iz motorja na menjalnik.
Filtri kabine, motorja in olja
Manjši, večji in tudi srednje veliki avti vsi uporabljajo več filtrov. Njihova naloga je preprečevanje nabiranja umazanije in drugih neželenih elementov v kabini, olju ter motorju. Priporočeno je, da pri menjavi oljnega filtra opravimo tudi menjavo filtra kabine in filtra motorja. Tako bomo poskrbeli za pravilno in učinkovito delovanje zračnikov v kabini oziroma klimatske naprave, olja v motorju ter samega motorja.
Pomembno se je zavedati, da je močno priporočljivo klimatsko napravo v avtu razkužiti in ponovno napolniti s plinom enkrat letno. S tem zagotovimo najboljše delovanje avto klime in najvišje udobje med vožnjo za voznika, sovoznika in potnike. Vse filtre je mogoče kupiti v trgovini z avtodeli. Priporočeno je, da jih vse skupaj zamenjamo po potrebi oziroma določenemu številu prevoženih kilometrov, ko je čas za menjavo olja. Motorno olje pa je najbolje zamenjati pri 5000 do 8000 prevoženih kilometrov.
Avto katalizator
Pogosto nepoznan avto del je katalizator. To je zelo majhna komponenta, ki se skriva v izpušnem sistemu modernih vozil z motorjem na notranje izgorevanje. Skrbi za čim manjši izpust nevarnih plinov v okolje, ki so škodljivi naravi in človeku. Deluje tako, da sežge nevarne pline in jih preko kemičnega procesa spremeni v nenevarno paro oziroma vodne hlape. Načeloma ga ni potrebno menjati v življenjski dobi posameznega avta, vendar se lahko okvari. Simptomi okvare so lahko:
- Težave pri zagonu motorja,
- Slabši pospeški
- Vonj po gnilih jajcih
- Prižig opozorilne lučke na armaturni plošči, ki nas opozarja, da je potrebno preveriti motor
- Spodletel test izpusta emisij na tehničnem pregledu avta
Katalizator je mogoče najti v večini trgovin z avtodeli. V nekaterih primerih ga je mogoče tudi očistiti, vendar je veliko bolje, če preprosto kupimo novega, saj tako zagotovimo najboljše delovanje motorja in drugih avto delov.