Na začetku je razvoj luči za avto napredoval precej počasi. Večji premiki so se namreč zgodili samo na približno dve desetletji, morda kdaj še počasneje. Pred nekaj leti pa se je na tem področju pričela prava dirka. Na plano so prišle tudi LED luči za avto, prav tako tudi laserske.
Prve luči za avtomobile so bile acetilenske. Te so zdržale samo nekaj let. Kmalu so jih namreč pričele nadomeščati električne. Po tem pa se kar nekaj časa ni zgodilo nič kaj omembe vrednega. Edino, kar lahko izpostavimo, je pojav sistemov, ki so nam dandanes povsem samoumevni. To so smerne luči, meglenke ter samodejni preklop med dolgimi ter kratkimi lučmi.
Prve halogenske avto žarnice
Večji preskok na področju luči oziroma žarnic za avtomobile se je nato zgodil leta 1963. Predstavljene so bile prve halogenske avto žarnice z oznako H1. Dve desetletji kasneje so bile pri BMW vgrajene prve ksenonski žarometi, še dvajset let kasneje pa so luč ugledale LED žarnice za avto, nato pa še laserske luči.
Tako halogenke, ksenonke, LED kot laserske luči predstavljajo vir svetlobe za avtomobile. Ob tem pa je izjemno pomemben način usmerjanja svetlobe. Za prve luči za avto je bilo značilno, da so obliko snopu dajale z lečami. Te so obenem predstavljale zunanje steklo žarometa. Reflektor pa je bil osnovne parabolične oblike, da so lahko luči sploh svetile v pravo smer – ne preveč visoko in seveda s čim bolj enakomernim snopom. Za to so poskrbela lečasta stekla, ki so bila debela, pobrala pa so veliko svetlobnega toka ter so bila kar krhka.
Vir svetlobe pri LED avto lučeh
Za LED avto luči je značilno, da je vir svetlobe polprevodniška LED dioda. Pri njej svetlobo oddaja polprevodnik. Svetloba takšnih diod pa je že sama po sebi precej bolj usmerjena v primerjavi s halogenskim virom svetlobe. Ne uporabljajo pa se samo klasične LED diode, temveč so vedno bolj priljubljena tudi organska avto svetila LED pa tudi polimerna.
Tudi pri laserskih avto lučeh je vir svetlobe v resnici polprevodnik v diodi. Podobno kot je to torej značilno za LED klasične diode. Vendar pa je ta v veliki meri močnejša.
Kdaj je dovoljena uporaba meglenk?
Meglenke za avto so dovoljene za uporabo samo, ko je vidljivost manjša od 50 metrov. To pomeni, da je tedaj dovoljena najvišja hitrost vožnje 50 kilometrov na uro. Ko je na vozilu vklopljena zadnja meglenka, se na armaturni plošči vklopi kontrolna svetilka rumene barve. Če v megli vozimo podnevi in ko za nami na vidni razdalji ni drugih vozil, je ob zmanjšani vidljivosti zelo smiselna uporaba zadnje avtomobilske meglenke. Po drugi strani pa nam avto meglenke na sprednji strani vozila podnevi kaj dosti ne koristijo. Med vožnjo ponoči pa so izjemno koristne.
Kdaj zadnjih meglenk ne smemo uporabljati
Ker imajo zadnje meglenke za avto izjemno močno bleščečo rdečo svetlobo, jih ne smemo uporabljati, ko na majhni razdalji za nami vozi neko drugo vozilo. Voznika za nami namreč takšna svetilka lahko izjemno močno slepi. Obenem so zaradi prižgane zadnje meglenke zavorne svetilke precej manj oziroma težje opazne.
Ko se torej za nami na vidni razdalji pojavi vozilo oziroma ko se vidljivost izboljša, je potrebno zadnje meglenke takoj izklopiti.
Prednjih in zadnjih avto meglenk se ne vklaplja hkrati
Za razliko od dolgih avto luči prednjih in zadnjih meglenk ne vklapljamo obenem. To se stori posebej z ločenima korakoma. Razlog za takšno uporabo je namreč v drugačnem namenu uporabe.
Prednje meglenke za avto imamo na vozilu zato, da lahko ponoči v gosti megli vidimo cesto pred seboj precej bolje. Svetlobni snop tovrstnih meglenk je širok ter razpršen, osvetljuje cesto tik pred voznikom in še rob ceste. Takšna vrsta osvetljevanja je torej učinkovita samo ponoči v gosti megli, ko vozimo dovolj počasi.
Zadnje avtomobilske meglenke pa uporabljamo zato, da nas lahko drugi vozniki, ki v gosti megli vozijo za nami, bolje vidijo. Njihova ključna značilnost pa je, da so izjemno močne.
Razlike med zasenčenimi lučmi in meglenkami
Medtem ko je vklop zasenčenih ali kratkih luči ročen oziroma samodejen, moramo meglenke vedno vklopiti sami. Pri zasenčenih avto lučeh se obenem vklopijo prednje ter zadnje luči za avto, medtem ko prednje ter zadnje meglenke vklopimo posebej. Stikali sta nameščeni ločeno.
Zasenčene ali kratke luči dajejo nesimetričen, neenakomeren snop svetlobe, svetijo od 50 do 100 metrov daleč. Avtomobilske meglenke pa dajejo razpršeni in širok snop svetlobe.