V našem vozilu se nahaja na stotine različnih avtodelov. Vsak izmed njih ima svojo specifično nalogo, brez katere naše vozilo ne bi moglo delovati. Eden najpomembnejših izmed teh delov pa je katalizator. Veliko ljudi misli, da je to filter, vendar temu ni tako. Njegova naloga je dokaj preprosta, saj nevtralizira škodljive pline, ki jih proizvaja naše vozilo. Temu je tako, ker motor z notranjim izgorevanje proizvaja med delovanjem škodljive pline za naravo in človeka. Zato dandanes vsi proizvajalci avtomobilov vgrajujejo v svoja vozila različne tehnologije, ki zagotavljajo čisto izgorevanje goriva.
Avtomobili spuščajo v ozračje nevarne pline
Med izgorevanjem goriva se tvori neškodljiv plin z imenom ogljikov dioksid. Na žalost pa se zaradi mešanice med gorivom in zrakom ustvarjajo tudi drugi plini. Te so izredno škodljivi za naravo, živali in človeka. Nekateri izmed teh plinov so:
Ogljikov monoksid
To je plin, ki nima vonja ali barve. Je izredno nevaren v velikih količinah in lahko povzroči smrt človeka, ki ga vdihuje. Katalizator pa večino omenjenega plina spremeni v vodne hlape.
Dušikovi oksidi
To je skupina plinov, ki jih proizvajajo vozila. Pojavljajo pa se tudi v manjših količinah v naravi. Imajo izreden močan vonj ter so brez barve. Obenem pa so plini iz skupine dušikovih oksidov zelo korozivni ter slabo vplivajo na človeško zdravje.
Različni avtodeli skrbijo, da gorivo v našem vozilu izgoreva na čimbolj čist in učinkovit način. Katalizator pa nevarne pline spremeni v vodne hlape in druge neškodljive elemente.
Kako deluje katalizator?
Glavna naloga katalizatorja je spreminjanje škodljivih plinov v vodne hlape. To stori tako, da ustvari kemično reakcijo na svoji površini. Ta reakcija škodljive onesnaževalce spremeni v manj škodljive pline in vodne hlape ter paro. Notranja zgradba katalizatorja pa je sestavljena iz izredno dragih kovin, kot so:
- Platina
- Paladij
- Rodij
Omenjen avtodel ima notranjo zgradbo, ki zelo spominja na satje. Poznamo pa tudi notranjo zgradbo katalizatorja narejeno iz keramičnih kroglic.
Stopnje uničevanja plinov
Vsi avtodeli imajo en ali več načinov delovanja ter nalog. S katalizatorjem ni nič drugače, saj deluje v različnih fazah oziroma stopnjah.
Prva stopnja
Tukaj katalizator odstrani dušikove okside. To proces loči dušik in oksid na kemični ravni in ustvari pline.
Druga stopnja
Ta se prične, ko katalizator oksidira ostanke plinov s kisikom. To vodi do ustvarjenja ogljikovega dioksida . Ta plin je sicer nevaren, vendar ni škodljiv v majhnih količinah.
V vsakem primeru je katalizator nujno potreben, da naše vozilo manj onesnažuje okolje med delovanjem. To je tudi avtodel, ki ima zelo dolgo življenjsko dobo in ga je potrebno menjati na vsake 10 ali več let.
Zakaj se katalizator avtomobilu pokvari?
Ko prižgemo vozilo, mora katalizator prenašati visoke temperature, ki dosežejo tudi do več sto stopinj. Na nekaterih vozilih delovna temperatura doseže 1000°C. Temu je tako, saj so izpušni plini zelo vroči. To pa zato, ker prihajajo iz motorja, kjer se izvaja izgorevanje goriva. To pomeni, da je to avtodel, ki je vedno pod veliko obremenitvijo.
Katalizator se iztroši, ker ga sčasoma poškoduje visoka temperatura. To je tudi razlog, da ga je potrebno zamenjati. To sicer v življenjski dobi marsikaterega vozila ni potrebno, vendar se včasih zgodi, da moramo kupiti novega.
Avtodeli na voljo za nakup preko spleta
Na spletni strani www.www.silux.ba lahko zasledimo bogato ponudbo različnih avtodelov. Na voljo je ogromno originalnih in poprodajnih nadomestnih delov za osebna in tovorna vozila vseh vrst.
To je tudi najlažji način, da dobimo točno tak del za naše vozilo, kot ga potrebujemo. Kupovanje preko spleta je dostikrat tudi cenejše, saj prodajalec ne potrebuje imeti artikle na zalogi. Tako je popravilo našega vozila cenejše in tudi hitrejše.
Dvojni in trojno delujoči katalizatorji
Poznamo dve glavni vrsti katalizatorjev, ki sta:
Dvojno delujoči
Dvojno delujoči katalizator so se večinoma uporabljali na vozilih z dizelskim motorjem. Njihova izdelava se je 81. leta prenehala. Temu je tako, saj nimajo sposobnosti nadziranja izpustov oksidov dušika.
Trojno delujoči
Trojno delujoči katalizatorji so postali standard v vseh razvitih državah sveta. So izredno učinkoviti ter imajo številne prednosti, kot je višja vzdržljivost, boljše uničevanje škodljivih plinov, večji nadzor nad izpustom škodljivih snovi v okolje ipd.
Glavna razlika med dvo in tro delujočimi katalizatorji je v senzorju kisika. Slednji imajo senzor, ki meri količino kisika, ki se nahaja v motorju. Nato pa računalniško nastavi količino kisika, ki lahko vstopi v motor. Tako se ohranja idealno razmerje med gorivom in kisikom. Tako naše vozilo veliko bolj učinkovito izkoristi gorivo za ustvarjanje pogonske sile. Obenem pa so tudi škodljivi plini hitreje in bolj učinkovito nevtralizirani s strani katalizatorja.
Težave s katalizatorjem avtomobila
Dejstvo je, da je katalizator ena izmed najbolj pomembnih komponent, ki se nahajajo v našem vozilu. Znaki težav z omenjenim avtodelom pa lahko opazimo po sledečih simptomih:
- Črn izpušni dim
- Počasen pospešek
- Slabo delovanje motorja
- Prevelika količina vročine v spodnjem delu vozila
- Vonj po gnilih jajcih, ki prihaja iz izpušnega sistema
Za zamenjavo katalizatorja je najbolje prositi lokalnega mehanika ali osebo, ki ima izkušnje z mehanskimi popravili na vozilih.
Uporaba destilirane vode v avtomobilu. Destilirana vodo je priporočljiva za uporabo v hladilnem sistemu vozila. Preberi več …